Dit is de vervolgheader

De Nieuwe Oogst

17 mei | 12:00 uur

Jong aanstormend talent uit de regio presenteert zichzelf met een verrassend programma, gescout en geselecteerd door het Dudok Quartet zelf. Geniet van geweldige muziek én van een heerlijke lunch.

Suol Percussion presenteert een divers en afwisselend programma, waarin zowel arrangementen van klassieke werken als originele slagwerk composities ten gehore gebracht zullen worden. Hierdoor zult u deze twee verschillende werelden horen samen komen en tegelijkertijd zult u zien hoe divers de wereld van het slagwerk kan zijn.

Het programma zal geopend worden met het 1e deel uit de ‘Valses nobels et sentimentales’ van Maurice Ravel. Een frisse opening met een wals naar het voorbeeld van Franz Schubert. Oorspronkelijk was dit werk geschreven voor piano maar tijdens het concert zal het ensemble een arrangement uitvoeren gemaakt door één van de musici, Luuk van Raalten.

Het programma wordt vervolgd met het 2e deel uit het ‘Strijkkwartet in G’ van de Franse componist Claude Debussy. Debussy was 31 jaar oud toen hij dit werk voltooide en het zou zijn enige strijkkwartet worden. Het werk is wederom fris qua karakter en staat bekend om zijn complexe ideeën en harmonische wisseling. Ook dit werk is weer speciaal voor het ensemble gearrangeerd door spelend lid, Helmer Bijl.

Als vervolg hierop zal Suol Percussion het werk ‘Living Room Music’ van de Amerikaanse componist John Cage uitvoeren. Dit werk is niet geschreven voor het gebruikelijke instrumentarium, maar voor alledaagse gebruiksvoorwerpen, waaronder potten, stoelen, tafels, kopjes, enzovoort. Kortom, muziek voor in de huiskamer!

Als rustpunt in het programma heeft het ensemble gekozen voor een postlude ‘Square peg round hole’ van de componist Elliot Cole voor vibrafoon. In dit werk wordt door vier musici op één vibrafoon gespeeld, alleen gebruiken ze geen gebruikelijke vibrafoonmallets maar strijkstokken om de toetsen aan te strijken. Dit creëert een bijzondere en sferische samenklank.

Het programma wordt afgesloten met het tweede marimba kwartet van de Amerikaanse componist Christopher Bradford. Dit kwartet is een fris en energiek werk wat vol staat met ritmische en harmonische verassingen en zorgt voor een energiek einde van het programma.

 

Suol Percussion
De leden van Suol Percussion hebben elkaar enkele jaren geleden leren kennen tijdens hun studie aan het ArtEZ Conservatorium te Zwolle. Vanuit een groeiende, hechte band tussen de leden groeiden tevens de gezamenlijke ambities en werd in 2020 een slagwerkensemble gevormd onder de naam Suol Percussion; een samenstelling van ‘Suol’, dat oud-Nederlands is voor Zwolle, de oprichttingsstad van het ensemble, en ‘Percussion’, een Engelse term voor slagwerk. Sinds 2021 staat Suol Percussion officieel ingeschreven als stichting.
Het ensemble vindt het belangrijk om te laten zien wat het slagwerk allemaal inhoudt. Zowel buiten als binnen de muziekwereld bestaat het stigma dat “slagwerk niet meer is dan alleen het drumstel”, wordt de triangel nooit serieus genomen en zou slagwerk enkel “voor een hoop kabaal zorgen.” Het ensemble probeert door hun projecten op hoog niveau slagwerkmuziek te laten horen vanuit verschillende stijlen. Zo probeert het ensemble theatrale elementen toe te voegen, maken zij waar mogelijk gebruik van onbekend, uniek instrumentarium en schrijven zij eigen arrangementen om de oneindige mogelijkheden van het slagwerk te presenteren.